Wyposażenie roweru

Coraz częściej, a zwłaszcza w supermarketach kupując rower nie jest on wyposażony w żadne elementy poprawiające nasze bezpieczeństwo, a jednocześnie stanowiące podstawowe wyposażenie roweru wg Kodeksu Ruchu Drogowego. A więc automatycznie nasuwa się pytanie w co nasz jednoślad powinien być wyposażony? Obowizkowym wyposażeniem roweru poruszającego się po drogach publicznych jest:

To jest wyposażenie podstawowe naszego roweru, jednak jeśli dużo jeździmy po drogach publicznych warto pomyśleć o lusterku wstecznym. Poprawi napewno ono nasze bezpieczeństwo i wygodę wykonywania manewrów na drogach. Oczywiście oprócz wyposażenia podstawowego każdy z nas może wyposażyć swój jednoślad w dodatkowe elementy. Część z nich napewno wpłynie na nasze bezpieczeństwo i do nich zaliczymy: światełka odblaskowe na kołach i pedałach. Pozostałe wyposażenie wpłynie na komfort korzystania z roweru i napewno będą to bidon, bagażnik (ewentualnie sakwy), błotniki, czy też licznik rowerowy.

Pamiętaj !
- Rowerzystę obowiązuje włączenie świateł nie tylko wtedy, gdy zapada zmierzch, lecz także w warunkach ograniczonej widoczności - mgły, deszczu, zawieruchy itp.
- Gdy kupujesz rower, sprawdę koniecznie, czy fabrycznie został wyposażony we wszystkie elementy obowiązkowe. Jeśli nie, poszukaj innego modelu lub dokup brakujące elementy.
- Właściwe oświetlenie jest o wiele ważniejsze niż liczba przerzutek czy kolor lakieru. Sprawne światła mogą uratować ci życie!
- Prawidłowo wyposażony rower zwiększą twoje bezpieczeństwo.

powrót

Kask - zbytek czy konieczność

Kask powinien być nieodłącznym elementem stroju każdego rowerzysty myślącego o swoim bezpieczeńwie. Produkowane są z wytrzymałych włókien sztucznych i wypełnione styropianem lub specjalną gąbką, przez co są wytrzymałe, lekkie, a ich konstrukcja sprawia przepływ powietrza przeciwdziałający poceniu się głowy. Najważniejszą rzeczą jest jednak ochrona naszej głowy w czasie upadku.I nie ma różnicy czy jeździmy ostro po górskim terenie czy tylko spacerkiem po asfaltowych alejkach parku. Każdemu może przytrafić się wywrotka, dlatego nie ma co żałować tych około 100-150 złotych które mogą uratować nasze życie.

Kupując kask, należy pamiętać o kilku podstawowych zasadach:
. Przed pójściem do sklepu zmierz obwód głowy. Wynik posłuży jako wskazówka przy wstępnych przymiarkach.
. Producenci oferują różne kształty kasków - więc kupując kask kupuj tylko taki, w którym czujesz się wygodnie i jest on dobrze dopasowany.
. Wiele modeli produkowanych jest tylko w jednym rozmiarze, tzw. "unisize". Pozwala to obniżyć koszty produkcji. Przy obwodzie głowy liczącym 56-60 cm nie powinniśmy mieć problemu z dopasowaniem takiego kasku.
. Jeżeli kask jest produkowany w kilku rozmiarach, możesz wówczas dobrać optymalnie model . Nie trzeba wówczas używać dużej liczby wkładek, a kask nawet bez zapinania od razu dobrze leży na głowie.
. Wentylacja dziś także w modelach tańszych jest wystarczająca (czasami aż za bardzo). Jednocześnie zawsze lepszy będzie kask z mniejszą ilością otworów, ale za to dobrze dopasowany.
. Wiele modeli, szczególnie klasy wyższej, ma doskonałą wentylację. Na zjazdach może ona jednak spowodować, że nie które miejsca na głowie zostaną "zamrożone". Sprawdzone jest noszenie pod taki kaskiem chustek lub czepków przypominających kąpielowe.
. Paski mocujące i wkładki narażone są na działanie potu. Kask myjemy wyłącznie łagodnymi środkami piorącymi, ponieważ silniejsze mogą uszkodzić styropian. Wielu producentów sprzedaje także zapasowe wkładki. W lepszych modelach są one wytwarzane z materiałów typu, Coolmax, które szybciej schną.
. Na wielu kaskach znajdziecie określenie technologii produkcji "in-Mold". To w tej chwili najdoskonalsza metoda, dzięki której skorupa zewnętrzna i styropian stapiane są ze sobą. Pozwala ona też na wytwarzanie kasków o najdziwniejszych kształtach.

Pamiętaj !
- nawet najtańszy kask może uratować życie
- posiadanie kasku jest warunkiem udziału w większości amatorskich i zawodowych imprez rowerowych.

powrót

Ubiór - czyli co na siebie włożyć

W tym artykule postaramy się skrótowo przybliżyć strój rowerzysty. Jest to oczywiście tylko propozycja, którą każdy może dopasować do własnych preferencji i aktualnej pogody. Wiadomo że inaczej będzie wyglądał strój na godzinną przejażdźkę, a inaczej na cołodzienny rajd.

Kask - najważniejsza część ubioru, każdy rowerzysta powinien jeździć w kasku.

Rękawiczki - to czy na 1/2 palca czy na cały zależy od ciebie. Podobnie jak i inne części naszej garderoby tak i one powinny być dopasowane do rozmiaru naszych dłoni.

Buty - jeśli masz pedał SPD to wiadomo, że nie masz zbytniego wyboru (but musi być przystosowany do SPD). Warto jednak zwrócić uwagę na wygodę w trakcie chodzenia, gdyż im bardziej sportowy but tym gorzej się w nim chodzi (zdarzają się oczywiście wyjtki). Jeśli jeździsz na platformach dobre będą buty typu Vans, lub buty mające dobrą podeszwę - kolce nie pokaleczą jej prędko - a przy tym wystarczająco twarde aby zapewnić dobry transfer energii, ale nie zbyt twarde - muszą zapewnić kontrolę na pedałami (szczególnie ważne podczas choćby krótkich lotów)

Bielizna - nie może nigdzie uciskać!!! Gumki wrzynające się w ciało, jeszcze w tak strategicznych miejscach są po prostu nie do zniesienia, a uciskane miejsca bolą bardziej niż nogi po 8 km podjazdu w ciężkim terenie.

Koszulka - najlepiej żeby była przewiewna. To czy luźna czy raczej obcisła zależy tylko od twojego gustu. Najlepsze są koszulki rowerowe, ale zwykła koszulka też może być. Najlepiej bawełniana, bo sztuczne mogą podrażniać spoconą skórę tarciem - szczególnie przy kołnierzyku bądź stójce.

Bluza - ta już nie musi być przewiewna, bo bluzę zakłada się po to aby było cieplej.. Ale i tu ważna jest wentylacja (szczególnie pod pachami) i możliwość szybkiego zdjęcia z ciała. Jeśli dodatkowo bluza zajmuje mało miejsca po złożeniu to jest to jej niewątpliwą zaletą.

Kurtka - powinna chronić przed czynnikami atmosferycznymi (wiatrem, deszczem) i zapewniać pod spodem przyzwoitą temperaturę. Wybierając kurtkę należy zwrócić uwagę na wygodę, aby nie krępowała naszej swobody ruchów w trakcie jazdy.

Spodenki - nie mogą się zaczepiać o siodełko, zacisk sztycy i w ogóle o cokolwiek co wystaje. Te tradycyjne wykonane są z lycry, uszyte z kilku paneli dla lepszego dopasowania do ciała. Najczęściej posiadają także szelki po to, żeby utrzymywały się na właściwym miejscu. Te zaś, które nie mają szelek są dłuższe z tyłu, co ma zapobiegać ich zsuwaniu się. Niewątpliwie najważniejszą częścią spodenek jest specjalna wkładka antybakteryjna zwana popularnie pampersem. Spełnia ona niezwykle ważną rolę. Oprócz tej związanej z wchłanianiem potu z intymnych części ciała, amortyzuje ona drobne wstrząsy przenoszone z siodełka oraz co chyba najważniejsze zapobiega obtarciom i mikrourazom.

Spodnie - raczej nie od garnituru, i nie dżinsy (bo są niewygodne). Najlepsze są dresowe w połączeniu z odblaskową opaskę na prawą nogę, która dodatkowo zabezpiecza przed wciągnięciem nogawki w łańcuch. Jak stać cię na spodnie rowerowe to nie zastanawiaj się tylko kupuj.

Plecak - może nie przypomina ubioru, ale też się czasami przydaje, zwłaszcza przy dłuższych trasach. Dlatego powinien zapewniać odpowiednią wentylację pleców,. a szelki i pasy powinny sprawić że nie będzie skakał na każdym wyboju..

powrót

Dobór roweru

     Przed zakupem roweru, oprócz ilości pieniędzy jaką jesteśmy w stanie na to przeznaczyć musimy się zastanowić jaki rodzaj sportu rowerowego chcemy uprawiać. Od tego bowiem zależy jaki rower sobie wybierzemy. I tak:
ATB - inaczej rowery rekreacyjno-familijne. Swą konstrukcją zbliżony do rowerów MTB i trekkingowych. Zazwyczaj wyposażony jest w błotniki, osłonkę na łańcuch, bagażnik. Taki uniwersalny rower doskonale nadaje się na weekendowe, rodzinne przejażdżki, czy krótkie, rekreacyjne trasy w mieście (np. do parku).
Szosowe (kolarzówki) - rowery na długie trasy, do jazdy po gładkiej nawierzchni. Przeznaczone do ścigania się w wyścigach szosowych lub torowych. Ze względu na bardzo wąskie opony całkowicie nie nadają się do jazdy w terenie.
MTB (górskie) - najpopularniejszy obecnie rower. Konstrukcja ich opiera się na wzmocnionej ramie, kołach do 26" i szerokich oponach, przez co doskonale spisują się w terenie. Z uwagi na różnorodność zastosowań można je dodatkowo podzielić na następujce grupy:
- MTB - typowe rowery górskie z kołami o średnicy do 26 cali, z twardym zawieszeniem (co raz częściej jednak z amortyzatorem przednim lub przednim i tylnym); optymalne do jazdy po terenie urozmaiconym, na trasy górskie.
- Downhill - odmiana rowerów górskich przeznaczona dla lubicych tylko i wyłącznie ekstremalne, strome zjazdy.
- Enduro - wyczynowa odmiana roweru MTB przeznaczona na długie trasy po bardzo trudnym terenie . Charakteryzują się pełną amortyzacją (przód i tył), standardem w tej grupie rowerów stają się hamulce tarczowe.
- Freeride - rowery zjazdowe do ekstremalnej jazdy górskiej.
Trekkingowe (turystyczne)- rowery idealne do jazdy po mieście oraz na dłuższe wycieczki po niezbyt trudnym terenie. Wyposażone są w koła 28" i cieńsze opny, przez co pozwalają na osiąganie większych prędkości. Zazwyczaj o konstrukcji sztywnej, lub wyposażone w przedni amortyzator. Posiadają błotniki i bagażnik przydatny do zabrania ekwipunku na długie trasy.
BMX - rowery wyczynowe przeznaczone do jazdy po torach wyposażonych w rampy, skrzynie, raile. Są niskie, mają 20" koła, nie posiadają przerzutek, natomiast na przedłużeniu piasty mają sztyce umożliwiające wykonywanie ewolucji.
     Gdy już zdecydujemy jaki rower jest nam potrzebny staniemy przed wyborem jego wielkości. Dalsza część przeznaczona jest dla tych którzy zdecydowali się na rower ATB i MTB, gdyż w przypadku rowerów szosowych i trekkingowych, koła na jakich są budowane nie dają za dużej możliwości doboru roweru i trudno sobie wyobrazić 8 latka jadąceko na rowerze trekkingowym. Wielkość ramy (wysokość roweru) ma bardzo duży wpływ na komfort jazdy. Aby jazda na rowerze była wygodna a wysiłek wkładany w poruszanie pedałów przynosił oczekiwane efekty musisz siedzieć w prawidłowej pozycji. Odległości miedzy kierownicą, siodełkiem a podłożem muszą być idealnie dopasowane do Twojego wzrostu
Maksymalny rozmiar ramy
Wysokość ramy musi zapewniać dostateczny dystans pomiędzy górną rurą ramy a kroczem. Ma on pozwolić na bezpieczne zeskoczenie z pedałów bez przykrych konsekwencji. W rowerze górskim rowerzysta, kiedy stoi okrakiem nad ramą, musi mieć możliwość uniesienia przedniego koła co najmniej 15 cm nad ziemię. W rowerach przeznaczonych do użytkowania w łatwiejszym terenie uniesienie przedniego koła może wynosić 10 cm.

powrót